Rachele Ricceri, Kopiëren, lezen en leren: filologie en boekproductie in Byzantium

This lecture is organised by the Griekenlandcentrum, the Centre for Hellenic Studies at Ghent University, and will be given in Dutch.

Abstract

Onze kennis van de Griekse klassieke en Middeleeuwse literaire cultuur is onverbrekelijk verbonden met de manuscripten die in het hele Byzantijnse millennium geproduceerd werden. De teksten die jonge Byzantijnen tegenkwamen in hun schoolcurricula hebben gemakkelijker overleefd tot onze dagen. Anderzijds werden veel literaire werken die in Byzantium minder populair waren niet meer gekopieerd en zijn daarom onherroepelijk verloren.

Deze lezing onderzoekt hoe de boeken die Byzantijnen op school gebruikten eruit zagen. Werden er specifieke teksten geschreven voor leerlingen? En wat zijn de belangrijkste kenmerken van Byzantijnse schoolboeken? Door middel van een aantal afbeeldingen zullen we ingaan op de fascinerende wereld van de Byzantijnse boekproductie om inzicht te krijgen in hoe en wat Middeleeuwse Grieken lazen.

Practical information

Date & time: Wednesday 12 December 2018, 20:00 pm

Location: Auditorium 4 Jaap Kruithof (Blandijnberg 2, 9000 Gent)