On 19 March 2021 the Greek Section at Ghent University organizes the online festival Bust the myth! Research Festival for secondary schools. The Database of Byzantine Book Epigrams will present the workshop “The Quest for the Lost Epigram: Griekse boekepigrammen in middeleeuwse manuscripten”.

De wrok van Achilles, de avonturen van Odysseus en het tragische lot van Antigone en koning Kroisos: we kennen deze verhalen allemaal. Maar hadden middeleeuwse kopiisten ze niet zorgvuldig overgeschreven in manuscripten, dan waren deze verhalen voor altijd verloren gegaan. Vaak voegden deze kopiisten voor of na de tekst of zelfs in de marge korte gedichtjes toe: ze prijzen de auteur de hemel in, richten zich tot de lezer (een bekend voorbeeld: ‘Steel dit boek en je belandt in de hel!’) of uiten hun opluchting dat ze eindelijk klaar zijn met hun (soms saaie) kopieerwerk. Deze gedichtjes, ook wel boekepigrammen genoemd, worden vaak genegeerd. Nochtans bieden ze ons een unieke inkijk in de raadselachtige wereld van manuscripten.

De Database of Byzantine Book Epigrams is dé digitale tool bij uitstek waarin al deze boekepigrammen verzameld en onderzocht worden. Elke dag doen we nieuwe ontdekkingen! In deze workshop duiken jullie online in Griekse manuscripten, op zoek naar boekepigrammen om te ontcijferen. Daarna gaan jullie aan de hand van onze database verder op onderzoek uit: Wie schreef deze verzen? Wanneer? Waarom? Vinden we dit gedicht nog ergens anders terug? Draai mee in ons team en ga mee op een historische queeste!

Practical information